Thursday, June 10, 2010

Rindunya Permainan Dulu

Assalamualaikum :)

Hai. Tadi, tengah-tengah kami duduk bersembang atas lantai library sambil ditemani kusyen setiap seorang, tiba-tiba muncul pula cerita pasal permainan yang pernah kami main time kecil-kecil dulu. Fuhh terasa sangat rindu akan permainan tersebut. Sampai cerita pun punya la excited plus gaya yang didemokan tadi. Hehe Kebanyakan kami punya permainan masa kecil sama saja, cuma satu ja lah yang saya tak pernah buat. Mainan 3 tin. Huhu =____=''



Huhu maaflah, saya melintang kan gambar ni sebab saya tidak mahu membazirkan banyak ruang. Sebenarnya gambar ni menegak. Ingat tak lagi game ni. Dekat sini, game ini dipanggil TING TING. saya tahu ada lagi satu istilah untuk game ni, tapi hehe lupa bah. Ngee ^__^.

Saya masih ingat lagi dulu selalu conteng lantai sekolah agama semata-mata nak main game ni. Cari batu besar-besar, lebar-lebar supaya senang nak baling dan tepat pada aim. Dulu main okay je, tapi sekarang? Semput kali kalau main ni game. Tua sudah baa. Aihh.

Banyak lagi permainan best time kecil-kecil dulu. Saya ni seorang yang agak nakal dan ganas masa sekolah rendah dulu, terutama semasa di sekolah ugama. Kebanyakan kawan saya ni semua lelaki. Hehe.

Dulu suka sangat lah main kejar-kejar, orang Sabah panggil BUBUT-BUBUT. Asal duduk,mesti cakap "pek pek" sambil tangan tunjuk peace ^^v. Tunggulah kawan lain selamatkan kita. Main ICE AND FIRE. Game ni best juga sebab masa kita dah kejar dan mengICEkan musuh kita tu, kita boleh lagi geletek-geletek, kasi geli-geli musuh sampai dia tak tahan ketawa, dan kalah. Huhhu. Mainan TIANG-TIANG pun lebih kurang lah dengan game bubut-bubut ngan ice & fire.

Ada lagi. Tak kira lah masa tadika, sekolah agama atau sekolah rendah, suka sangat kumpul pemadam, then lawan tekan-tekan. Bagi sesiapa yang tak tahu ni game, susah saya nak terangkan. Dia macam ni, kita lawan tu, main tekan penghujung pemadam dan pemadam tu akan melompat. Jadi kalau nak kalahkan musuh, tekan kuat-kuat sampai pemadam kita tindih pemadam musuh. Wehee. Siok!

Kalau main sama perempuan pula, main GETAH lah paling popular. Kumpul getah terbiar banyak-banyak then kasi sambung jadi macam skipping. kalau time saya sekolah dulu, ish ish bukan takat perempuan ja yang main, lelaki pun menyibuk sama. Dorang pun main lompat-lompat tu. "Rumah terbakar panggil bomba, bomba datang berlumba lumaba....." Dulu banyak lagu saya hafal, sekarang sikit ja. Banyak dah lupa.

GULI. Saya dulu pun suka sangat main guli dengan kawan sekolah. Depan kelas kami tu memang ada ruang untuk main guli. Ahh kalau dulu, kumpul guli simpan dalam poket sampai poket nak terkoyak. Huhu

Pepsi Cola One Two Three ! Aku first, aku first ! Aku second, aku mau last ! Huhu Game ni kami panggil Pepsi Cola. Main pijak-pijak kaki bah sampai membuatkan kasut putih menjadi kotor. Huh !

Time kecik-kecik dah pandai main JUDI yerk?! Ehh kami mana la tahu time tu. Dulu saya ngan kawan-kawan suka sangat beli TIKAM-TIKAM harga 20 sen setiap satu. Beli tu, tengok lah dapat hadiah apa. Huhu pastu, makin lama dah membesar, baru tahu yang tikam-tikam ni haram sebab menyerupai judi. Tak tahu lah kenapa kena panggil tikam tikam. =.=''

Saya rindu bah ini game. Dulu dengan sekarang dah jauh beza. Budak-budak sekarang lebih minat duduk rumah main internet, main PSP, main game. Budak-budak sekarang jarang sangat lah main game-game macam kami ni. Kalau tanya pasal game ni, banyak yang mereka tak tahu. Ada yang jakun juga kalau dengar kami cerita ni. Huhu apa-apapun saya TATAP rindu zaman muda dulu. Uisehh =___=''

Terima kasih.

Love :

3 comments:

Aliya Najiha said...

waa~ dulu2.. hee.. :)

btw, followed u.. :))

Diyanieee said...

terkenangkan jua tym2 dulu...
mmg game utk dak skolah agama ka nie??
suma sibuk men ni dulu2..hehe..

khalilahsapawi said...

eiya,
time di skolah agama ba yg byak main ni game.ngehngehngeh :)