Monday, January 17, 2011

Rendah Diri

Assalamualaikum :)

" Barang siapa yang bertambah ilmunya namun tiada bertambah amalnya Tiada bertambah baginya dengan Allah kecuali bertambah jauh "

Aku pun tidak tahu kenapa dan mengapa. Baru-baru ini aku sedar yang diri aku sangat sensitif dan mudah terasa. Tadi pula aku sangat sangatlah rasa rendah diri, rasa diri ni terlampau kerdil pada seseorang yang aku rapat masa sekolah menengah dulu lepas tahu dia dapat Band 5 dalam Muet. 

Ya dia memang hebat sampai mak aku sendiri pun selalu puji2 dia, selalu suruh aku jadi macam dia. Ya aku respect sama dia. Hebat yang aku maksudkan ni hebat dari segi berbahasa,bertutur, berkomunikasi BM pun ya, BI pun ya.

Mungkin aku memang tiada kepakaran atau lemah dalam bidang ni, mungkin juga aku belum cukup berkeyakinan tapi aku banyak kali berusaha untuk perbaiki kelemahan aku ni. Lama suda. 

Aku selalu juga mengadu masalah aku ni sama senior aku, Ratna. Aku memang macam ni. Apa2 masalah aku lebih suka cerita sama orang yang lagi tua dari aku. Aku rasa lebih selesa. Entah kenapa. Jangan tanya. Kak Ratna ni lagi hebat lah dari semua aspek. Kalau dia suda start bercakap depan orang, bagi ceramah ka, ouwhh sangat suka. Inspirasi aku. Cewah ;D Suka bagi semangat denga orang. Respek lah.

Tahun lepas, dia ada bagi aku peluang untuk jadi fasilitator dalam satu program BALKIS di SMP dulu dengan satu laki ( entah sepa tuh nama dia, lupa ) kawan dia di USIM juga. Sepanjang jadi fasi tu, kebanyakan laki tu yang bercakap. Ada beberapa kali juga dia bagi aku cakap time dia penat, tapi dia bantulah aku kasi goreng2 sikit ayat. Hehe. Dia kata kat aku, aku tiada masalah dalam bercakap, cuma perlu goreng2 sikit ayat tu jadi power. Makaseh atas nasihat tu. I appreciate it ;)

Ya Allah ya tuhan ku, berilah aku kekuatan untuk memperbaiki kelemahan kelemahan yang ada pada diriku ini, Ya Allah. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui. 


Sekian.
Terima kasih.

4 comments:

Munawarah Jamaludin said...

Khal...chaiyo...all da best d sana... ko mesti boleh...tabahkan hati k...=)

SyaZa SyaFeeQaH said...

Ya Allah, permudahkanlah segala urusan rakanku ini, Khalilah Sapawi. Tabahkanlah hatinya untuk menghadi segala dugaan yang Kau berikan. Amin~

Khal, aku tahu kau boleh! Ganbatte kudasai!

SyaZa SyaFeeQaH said...

Ya Allah, permudahkanlah segala urusan rakanku ini, Khalilah Sapawi. Tabahkanlah hatinya untuk menghadi segala dugaan yang Kau berikan. Amin~

Dr. Khal, aku tahu kau boleh! Ganbatte kudasai! ;)

Arrharatnasari Kachong Ma'arof said...

naaahhh kenapa sudah tu? relaks la..ko boleh punya...everyone has their own field, and its their own expertise..you have yours, so let it be the best in you...=)